Rynek Infrastruktury
Pod nazwą Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 kryją się pieniądze z dwóch unijnych funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Nowy program będzie więc dwufunduszowy, co oznacza że będzie można, tak jak dotychczas, finansować z niego projekty „twarde", głównie infrastrukturalne (np. budowę dróg, oczyszczalni ścieków, kanalizacji itp.), a dodatkowo inwestować w człowieka.
Nowością są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. To pomysł Komisji Europejskiej na rozwój miast, który polega na dotowaniu największych ośrodków miejskich, czyli miast wojewódzkich i powiązanych z nimi gmin (tzw. obszarów funkcjonalnych), które są motorem napędowym rozwoju regionów. Fundusze na projekty tzw. ZIT-ów będą pochodziły głównie z RPO.
– Mniejsze miasta również będą mogły ubiegać się o środki europejskie z RPO – zaznaczył Krzysztof Hetman. Na Lubelszczyźnie powstanie ZIT Lublin. Na swoje projekty miasto będzie miało zarezerwowane 4,5 procent z ogólnej puli, jaką będzie dysponował Regionalny Program Operacyjny 2014-2020. Oczywiście stolica województwa będzie mogła sięgnąć w konkursach po więcej pieniędzy.
Marszałek wspomniał także o Obszarach Strategicznej Interwencji. Są to obszary, które wymagają większego wsparcia. W naszym regionie będzie ich siedem, wśród nich np. tereny przygraniczne. Wyznaczaliśmy je w miejscach, gdzie mamy do czynienia z jakimś problemem lub potencjałem. Krótko mówiąc, chodzi o tzw. terytorializację. Środki europejskie muszą docierać wprost do jakiegoś obszaru, np. kilku gmin lub powiatu/ów i ma pomagać w rozwiązaniu konkretnych problemów lub rozwijaniu potencjałów w tych gminach lub powiatach.
Jeżeli chodzi o transport i komunikację, w projekcie RPO czytamy, że województwo lubelskie posiada niską dostępność transportową w porównaniu do innych części kraju. Wynika to ze słabego wyposażenia w nowoczesną infrastrukturę. Brak jest w tym regionie autostrad, a drogi ekspresowe mają póki co niewielki udział.
Negatywnie oceniono również drogi wojewódzkie i krajowe. Ich sieć na Lubelszczyźnie nie jest przystosowana do zaspokajania podstawowych potrzeb systematycznie wzrastającego ruchu regionalnego i międzynarodowego. Istniejące drogi mają niski standard, charakteryzują się ograniczona płynnością ruchu, brak jest na nich urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
W zakresie promowania zrównoważonego transportu oraz usuwania niedoborów przepustowości w działaniu największych infrastruktur sieciowych, planowane jest zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu oraz rozwój i rehabilitacja kompleksowego, nowoczesnego i interoperacyjnego systemu transportu kolejowego.